neděle 26. října 2014

"Soudce" - drama v kinech - a moje subjektivní nepodstatná recenze :)

Za mně : "YES!!" určitě stojí za shlédnutí. Nebráním se žádnému žánru, pokud má film obsah a má co předat. A tohle drama ho určitě mělo.

Film měl děj, události spád, postavy byly tak nedokonalé jak jen lidé mohou být. Není kladných, ani záporných hrdinů. Je člověk  - a lidský život je soustavné rozhodování se, mezi kladným a záporným pólem.

Nechyběla záplava emocí. Smrt, bolest ze ztráty, touha po uznání... primárně v rodinném kruhu, následně v životě. Snaha utéct před nepohodlným, ale nakonec kuráž, čelit své vlastní bolesti, zklamání i prohrám. Směs charakterů několika málo postav, ze kterých nikdo nebyl lepší, ani horší.

Pokud by se mně kdo ptal, co je život a o čem vlastně je.. (jakože se máme tendence podobně ptát sami sebe), doporučila bych mu shlédnout tenhle film. Je jeho dokonalou ilustrací na pár osudech, na jedné rodině, na jednom velkém  boji za spravedlnost pro jednoho člověka, který ji reprezentoval, ale ani on jí nebyl. Opět ona lidská nedokonalost a fakt, že nikdo nemůže být souzen, ani hodnocen, aniž bychom stáli v jeho stopách a znali jeho okolnosti.

To nejlepší na celém filmu byla souvislá linka vtipu a sarkasmu, která běžela celým dějem a občas dokázala diváka strnulého závažností rozesmát. A o tom to je. Můžeme být v jakýchkoli sračkách, ale stále můžeme držet hodnoty. Můžeme selhat, prohrát, ale zase se zvedáme a zkoušíme dál. Jinak, nebo jinde.. a v tom všem je nutno, udržet si schopnost se všemu prostě jen od srdce zasmát. Nebránit se vtipu a nelpět na důležitosti, zásadnosti a tragičnosti života, ale umět ho brát s humorem, který je (alespoň pro mne) jednou z esenciálních nutností k obstojnému přežití. :)